Výukové téma geografické informační systémy obsahuje dvě prezentace, pracovní list, „step by step“ tutoriál a praktický úkol.
Hlavní prezentace (GIS) této lekce obsahuje základní informace a využití geografických informačních systémů. K této prezentaci patří i pracovní list. Celá tato lekce zabere 45 minut, tedy celou vyučovací hodinu. V úvodu se žáci seznámí s pojmy jako je geoinformatika a GIS, pochopí základní podstatu tohoto oboru a je jim vysvětlen rozdíl mezi papírovou, digitální a mapou v GIS. Dále jsou vysvětleny rozdíly mezi vektorovými a rastrovými formáty. Jsou vysvětleny pojmy atributová tabulka, atribut, pixel, body, linie a polygony. Po tomto základním dělení typů dat se prezentace přesouvá k geodatům a geodatabázím. Vždy je vysvětlen význam a základní princip těchto pojmů. Dalším probíraným tématem v této prezentaci jsou úkony, které je možné provádět nad daty. Zmíněno je vyhledávání (dotazování, vyhledávání a uspořádání), analýzy (modelování, analýzy dostupnosti, vzdálenostní analýzy, analýzy sousedství) a v neposlední řadě vizualizace (zde je ukázáno velké množství různorodých map). Další ucelenou kapitolou v prezentaci GIS je využití geoinformatiky a GIS v běžném životě. Jsou zde zmíněny vybrané obory, které jsou podle autorky nejpodstatnější a nejzajímavější. Zde je cílem žákům ukázat, kde všude se tyto technologie využívají. Je zmíněna archeologie, architektura, cestovní ruch, doprava, krizové řízení, vojenství, zemědělství a územní plánování. V poslední části prezentace je ukázka vybraných GIS software a zajímavosti, které mají spojitost s geoinformatikou.
V pracovním listu žáci mají doplnit, čím se geoinformatika zabývá a napsat pět různých využití tohoto oboru, se kterými se denně setkávají. Další otázka je směřovaná na rozdíly mezi rastrovou a vektorovou reprezentací dat. Za úkol je zde popsat a namalovat základní rozdíl těchto datových formátů. Dále jsou zde zmíněné některé zkratky, které byly v prezentaci, a žáci mají dopsat, co zkratky znamenají. Další otázka je směřovaná na atributy. Z mnoha možností se v této otázce mají zaškrtnout pojmy nebo vlastnosti, které mohou být zaznamenány jako atribut v atributové tabulce. Posledním úkolem v tomto pracovním listu je doplňovací tajenka, která po vyluštění prozradí nejpoužívanější software pro správu a analýzu geografických dat.
Moderní technologie v geoinformatice je dvacetiminutová lekce, která se zabývá bezpilotními letouny, eye-trackingem, 3D modely a 3D tiskem. V této lekci je vysvětlen základní princip těchto moderních technologií s mnoha vizuálními ukázkami. První část je věnovaná eye-trackingu. Je zde popsán princip fungování vyslaného infračerveného paprsku a uplatnění této výzkumné metody v kartografii a geoinformatice. Také je zde zmínka o bezpilotních letounech (Unmanned Aerial Vehicle – UAV), jak vypadají, k čemu se používají a jak je možné je využívat v oblasti geoinformatiky a kartografie. Jednoduché grafické schéma znázorňuje princip snímání pomocí UAV. Dále jsou popsány 3D scannery, 3D modely a 3D tisk. Žáci se dozvědí, z čeho se dá tisknout, jak vypadá 3D tiskárna a jak se pro tyto tiskárny modely tvoří.
Následujícím výukovým materiálem k tématu GIS je praktický úkol Vytvoř si svou vlastní mapu. K této lekci je nutností mít k dispozici počítač a internetové připojení. Žáci vytváří svou vlastní mapu, ve které je zaznamenán příběh nebo výlet v aplikaci Google Maps. Úkolem této lekce je seznámit žáky s možností vizualizace své vlastní zaznamenané trasy, např. chytrým telefonem, sporttesterem nebo zařízením GPS. V prvním kroku se žáci naučí stáhnout svá data ze zařízení, nejčastěji ve formátu CSV, XLSX, KML nebo GPX. Následuje import dat do aplikace Google Maps, volba správného zobrazení (barva a tloušťka linií nebo bodů) a mapového podkladu, který bude každému vyhovovat. Dále se naučí přidávat vlastní body, linie a fotografie do mapového podkladu. Studenti si vyzkoušejí práci s mapovými vrstvami a se základními funkcemi, které je možné v této aplikaci využít. Tento způsob vizualizace dat je vhodný například pro plánování výletů a dovolených nebo pro zachování trasy, která byla uskutečněna. Další možností, jak naměřenou trasu vizualizovat, je pomocí programu Google Earth, do kterého je možné danou trasu taktéž importovat. Oproti Google Maps je možné zobrazit výškový profil trasy nebo zobrazit trasu na digitálním modelu terénu. Tato možnost zobrazení dat je více vhodná pro trasy absolvované v horském prostředí, protože lze vidět výškovou členitost terénu.
Druhý praktický úkol v tomto okruhu je seznámení se s funkcemi aplikace Batůžek na webové stránce www.mapy.cz. Jako u předchozího praktického úkolu jde zde nutné mít počítač a přístup k internetu. V lekci Batůžek na severu mapy.cz se žáci seznámí s veškerou možnou funkcionalitou této aplikace, jako je například tvorba vlastních bodů a linií, přidávání oblíbených nebo navštívených míst do mapy. Popsány jsou všechny možnosti vyhledávání tras a jejich zobrazování. Batůžek také obsahuje tipy na výlety a schémata jezů na vodních tocích. Po absolvování této lekce budou žáci schopni vytvářet trasy, zaznačit svá oblíbená místa do mapy a používat všechny možnosti Batůžku