Atmosféra

Pedosféra

Kartografie

GIS

Pevnost poznání

Zajímavosti

Pedosféra

PREZENTACE

Digitální modely a ortofotosnímky

15-20 min
STÁHNOUT
PRACOVNÍ
list

Digitální modely a ortofotosnímky

Pracovní list k prezentaci Digitální modely a ortofotosnímky
STÁHNOUT STÁHNOUT ŘEŠENÍ
PREZENTACE

Precizní zemědělství

5 min
STÁHNOUT
praktické
cvičení

Přelety nad DMR
(digitální model reliéfu)

5-10 min
STÁHNOUT



Do tématu pedosféra byly zahrnuty dvě kratší prezentace, které je vhodné zařadit do výuky jako krátké informační vstupy, které zaberou přibližně 15 minut. V tomto celku se žáci naučí základní informace o digitálním modelech reliéfu, povrchu, ortofotosnímcích a precizním zemědělství. K prezentaci digitálních modelů a ortofota patří pracovní list, který si žáci vyplňují až po skončení prezentace.

DIGITÁLNÍ MODELY A ORTFOTOSNÍMKY - prezentace

V lekci digitální modely a ortofotosnímky je vysvětlen základní rozdíl mezi digitálním modelem povrchu a terénu, jak digitální modely vznikají a k čemu slouží. Dalším zmíněným pojmem jsou ortofotosnímky. V prezentaci je vysvětleno, jak snímky vznikají, co musí obsahovat a k čemu slouží. Pro lepší představu, jak digitální modely a ortofotosnímky vypadají, jsou uvedeny některé internetové stánky, na kterých se ortofotosnímky a digitální modely nachází. Dále prezentace obsahuje základní informace o vrstevnicích, např. co je to základní interval vrstevnic, kóty a jakým způsobem zobrazují členitost terénu. Zmínka o dimenzích prostoru je zahrnuta proto, aby si žáci dokázali představit, jaké jsou možnosti zobrazování povrchu nebo terénu. Poslední částí prezentace je zmínka o Českém úřadu zeměměřičském a katastrálním a jeho digitálních modelech.

DIGITÁLNÍ MODELY A ORTOFOTOSNÍMKY – pracovní list

K prezentaci digitální modely a ortofotosnímky je vytvořen pracovní list s doplňovacími a testovými otázkami. Úkolem žáku je vysvětlit základní rozdíl mezi digitálním modelem reliéfu a terénu. Mají se také zamyslet nad tím, kde všude je možné ortofotosnímek využít. Otázka směřovaná k dimenzím je testová a zjišťuje, o co je obohacena 4D reprezentace oproti 3D. Žáci mají na výběr ze čtyř možností a jen jedna je správně. Posledním praktickým úkolem pracovního listu je práce s vrstevnicemi. Na obrázku jsou vyznačené body, u kterých mají žáci přesně stanovit nadmořskou výšku pomocí znalosti vrstevnic.

PRECIZNÍ ZEMĚDĚLSTVÍ - prezentace

Další krátká prezentace na téma precizní zemědělství pojednává o základních faktech precizního zemědělství. Je zmíněno, co precizní zemědělství znamená, v čem toto obhospodařování půdy spočívá a jakou roli zde hraje geoinformatika. V závěru prezentace jsou zmíněna „pro a proti“ tohoto způsobu zemědělství.